Három hetet meghaladó projekt
Projektoktatás:
Valamely összetett, komplex, gyakran a mindennapi életből származó téma; a témafeldolgozáshoz kapcsolódó célok, feladatok meghatározása, a munkamenet és az eredmények megtervezése; az eredmények bemutatása.
A projektmódszer egy sajátos tanulási egység, amelynek középpontjában egy probléma
áll.
A feladat nem egyszerűen a probléma megoldása vagy megválasztása, hanem a lehető legtöbb vonatkozásnak és összefüggésnek a feltárása, amely a való világban az adott problémához szervesen kapcsolódik.
Minden projekt egyedi, hiszen az egyes témák feldolgozása sokszínű, sokrétű lehet. Nincs két egyforma projekt, hiszen más környezetben, más gyerekek, más tanárok dolgoznak rajta.
A projektmódszer a tanulói tevékenységek tudatos tervezését igényli. A tervezés két fő
szinten történik:
·Az első az egész folyamatra vonatkozik, amely során meghatározott ismeretekhez és képességekhez kívánjuk eljuttatni a tanulókat.
·A másik szint az egyes projektek megtervezését jelenti, amelyhez a tanári motiváció és segítség tudatos jelenléte szükséges.
Lényeges vonása, hogy megszűnik a szóbeliség elsődlegessége, az eltérő képességek egyenértékű szerephez jutnak a közösen választott feladat közös megoldásában.
A tanár irányító szerepe az együttműködésben szinte észrevétlenül működik, a közös tervezésben, cselekvésben és ellenőrzésben érvényesül.
A végrehajtandó feladat sokszínűsége biztosítja a közös alkotáshoz való hozzájárulás sokféleségét. Minden külön módszertani erőfeszítés nélkül lehetővé teszi, hogy a résztvevők a korábbi élményeik, tapasztalataik, tehetségük szerint válasszanak részfeladatot.
A projektmódszer átlép a hagyományos oktatáson, az iskola hagyományos időkeretein, falain, élet közeli problémákból indít, és minden résztvevő mindenféle tapasztalataira épít.
Tevékenység
|
Fejlesztési lehetőség, tartalom
|
Tantárgyi integráció
|
Eszközök
|
Idő
|
Csoportalakítás
|
meseszereplők tulajdonságai, feladataik a mesékben,
ismeretek összegyűjtése,
heterogén csoportok kialakítása
beszédfejlesztés
|
magyar nyelv és irodalom
|
szókártyák
képek
A/4-es papírok
színesek
|
60 perc
|
Ismeretek összegyűjtése
|
Meglévő ismeretek felidézése
kérdések megfogalmazása
kérdezéskultúra fejlesztése
|
magyar nyelv és irodalom
|
Írólapok
Csomagolópapír
Ceruzák, tollak
|
30 perc
|
Versfeldolgozás: Tarka lepke, kis mese
|
Olvasáskészség fejlesztése
Szövegértés
Ismeretek rendszerezése
|
magyar nyelv és irodalom
|
Olvasókönyv
Munkafüzet
Füzet
ceruzák
|
50 perc
|
Szövegfeldolgozás:
Az égig érő mesefa
Az égig érő paszuly
|
Beszédértés,
Olvasástechnika
Szövegértés
Főbb események kiemelése
Események sorba rendezése
Vázlat alkotása képekkel, dramatizálással
|
magyar nyelv és irodalom
vizuális kultúra
|
Olvasókönyv
Szövegek lapon
Munkafüzet
Lapok
Színesek
|
90 perc
|
Illusztrációk készítése
|
Belső képek megjelenítése papíron
|
Vizuális nevelés
|
Papír
Festék
Zsírkréta
|
60 perc
|
Ismeretközlő szöveg feldolgozása: Sárkányok nyomában
|
Lényegkiemelés
Olvasástechnika fejlesztése
Információ átadás
|
Magyar nyelv és irodalom
|
Olvasókönyv
Munkafüzet
Füzet
|
60 perc
|
Szövegfeldolgozás: A szerencsepróbáló királyfi
|
Beszédértés,
Olvasástechnika
Szövegértés
Főbb események kiemelése
Események sorba rendezése
Képregény alkotása
|
magyar nyelv és irodalom
vizuális kultúra
|
Olvasókönyv
Munkafüzet
Lapok
Színesek
|
80 perc
|
Papírsárkány készítése
|
Mérések
Hajtogatás
Mozgásfejlesztés
Ábrázolás
|
Matematika
Technika
Vizuális nevelés
Mozgás
|
Lapok,
Színesek
Filcek
Fonalak
|
60 perc
|
Szövegfeldolgozás: Hirdetések, plakátok
|
Szövegértés
Lényegkiemelés
Információkezelés
Szövegalkotás
Írás, íráshasználat
|
magyar nyelv és irodalom
|
Olvasókönyv
Szöveg lapokon
Feladatlapok
Munkafüzet
Füzet
|
60 perc
|
Versfeldolgozás:
Weöres Sándor: A hétfejű sárkány
|
Szövegértés
Belső képteremtés
Valóságos és mesei elemek összehasonlítása
|
magyar nyelv és irodalom
|
Olvasókönyv
Munkafüzet
Füzet
|
40 perc
|
Papírsárkány készítése Minisárkány készítése
|
Mérések
Alaklemez használata
Díszítés
|
Technika
Rajz
Matematika
|
Lapok,
Színesek
Filcek
Fonalak
|
50 perc
|
Ismeretközlő szöveg feldolgozása:
A papírsárkányokról
|
Lényegkiemelés
Információ átadása
Szövegalkotás
Beszédértés
Magyarázórajz készítése
Különböző népek szokásai
|
magyar nyelv és irodalom
Környezetismeret
Rajz
|
Szövegek lapokon
Ceruzák
Füzet
|
90 perc
|
Képhordozó papírsárkány készítése
|
Mérés
Díszítés
|
Rajz
Technika
Matematika
Környezetismeret
|
Csomagoló papír
Kréták
Fonalak
Szívószálak
|
90 perc
|
Szövegfeldolgozás:
A folyópartok réme (a krokodil)
|
Lényegkiemelés
Információ átadása
Szövegalkotás
Beszédértés
|
magyar nyelv és irodalom
Környezetismeret
|
Állatok…
Füzet
Feladatlapok
|
60 perc
|
Legenda meghallgatása:
Szent György legendája
|
Szövegértés
Szövegalkotás
Belső kép megjelenítése papíron, agyaggal
Szereplők, hősök tulajdonságai
|
magyar nyelv és irodalom
Rajz
Technika
|
Ki van a …
Feladatlapok
Füzet
Színesek
Agyag
|
90 perc
|
Projektzárás:
Kiállítás
Meseelőadás
|
Szervezői, rendezői készségek
Tervkészítés
Meghívások
Plakátok
|
magyar nyelv és irodalom
Környezetismeret
Rajz
|
Lapok
Színesek
Kész munkák
|
90 perc
|
Sárkány projekt
Sárkány-próba
Sikerült!!!
Egyéni sárkányok
Minta-füzet
Elmélyült alkotó munka - tanulás csoportban
|